Hva er det som skiller kirken fra andre gode fellesskap? Jo, Gud har steget ned og blitt værende. Og Han har sin bolig blant sitt folk. Det gjør at kirken både blir et hjem og et helbredende fellesskap.
Hva er det som skiller kirken fra andre gode fellesskap? Jo, Gud har steget ned og blitt værende. Og Han har sin bolig blant sitt folk. Det gjør at kirken både blir et hjem og et helbredende fellesskap.
Synd er alvorlig, og min synd brakte Jesus til korset. Men ved omvendelse og tro på Jesus blir jeg fri både fra syndens skyld og fra syndens makt. Vi er kalt til å leve hellige liv; er det mulig? Noen nøkler er å kjenne vår sanne identitet i Kristus, regne oss som døde for synden, stole på Guds kraft og ikke vår egen, la oss forvandle av Ordet, leve i daglig overgivelse og omvendelse, leve i lyset - åpent og ærlig, i frihet og uten fordømmelse, ledet av Den hellige ånd.
Jesus kom for å sette folk fri. En gang helbredet han en krumbøyd dame (Luk 13). Denne hendelsen lærer oss om hvem Gud er og hvordan Han frigjør. Videre kan vi også la oss inspirere av denne plagede damen. For også vi kan ha tyngende byrder som bøyer oss ned.
Dette er del 1 i taleserien Virkelig fri.
Hør Terje Heggebø preke praktisk og livsnært fra Jesu ord i Matteus 11, 28-30:
“Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile. Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er mild og ydmyk av hjertet, så skal dere finne hvile for deres sjel. For mitt åk er godt og min byrde lett.”
I 2005 begynte Camilla i Kristkirken. Hennes historie konkretiserer og synliggjør våre tre kjerneverdier; Kjenne Gud – elske mennesker – tjene vår verden.
Vi mennesker har en fellesnevner: vi er skapt i Guds bilde med uendelig verdi, samtidig som vi ofte går oss vill og havner på veier som ikke er gode. Vi er samtidig hellige og syndere, slik Martin Luther sa det. Men veien inn under Guds vinger er ikke for de som alltid har kontroll og vet best selv, men for alle som erkjenner at de trenger ly i livet.
Jesus var ikke redd for å omgås landssvikere og syndere. Han gikk på fest med dem. Han var deres venn.
Jesus vil ha alle slags folk med i sin disippelflokk. Han ser forbi status quo. Han ser hvem vi og alle kan bli i møte med hans nåde, legedom og forvandlende kraft.
Hør Beate Antonsen forkynne ut fra dagens tekst, Lukas 5, 1-11 (Peters fiskefangst)
Fra sommergudstjenesten i Kristkirken 9. juli
Hør Oddvar Almelid forkynner ut fra dagens tekst, Matteus 7, 15-20 (falske profeter)
Fra sommergudstjenesten i Kristkirken 2. juli
Når disiplene spør Jesus om han kan lære dem å be, svarer han med å snakke om godt farskap og godt vennskap. Den nære og trygge relasjonen til Gud er bønnens kjernepunkt og utgangspunkt. Bønn er ikke først og fremst et tiltak, men en tilstand der vi lever vendt mot Gud.
Tekst: Luk. 11,5-13.
Ved å be i samsvar med Guds plan og vilje kan vi rive ned åndelige festningsverk og ødelegge fiendens planer. Gud krever fortiden til regnskap og søker opp igjen det som forsvant. Forsoning og tilgivelse er en viktig nøkkel til å grave frem de gamle vekkelsesbrønnene og gjenopprette vår åndelige arv.
Dette er del 5 av taleserien “Fra bønnens verden”.
PS, opptaket starter noen sekunder etter at talen er i gang.
Hør Atle dele inspirerende og utfordrende fra sitt eget liv om hvilken rolle faste, bønn og innvielse har spilt i hans liv - og hvordan den enkelte av oss kan ta steg for å slippe det mer til i våre egne liv.
Dette er del fire av taleserien “Fra bønnens verden”
Når disiplene spurte Jesus om han kunne lære de å be, svarte Jesus med å lære de “Vår Far”. For mange av oss er denne bønnen så kjent at vi ikke lenger ser den klart. “Vår Far” er Jesu gave til oss, og er kanskje det mest konsise uttrykket for Jesu hjerte, misjon og teologi som vi har. Bli med mens Thomas bretter ut bønnen og hva den kan bety for oss i dag.
Bibeltekst: Matteus 6, 7-14
Dåpen i Den hellige ånd på pinsedag var ikke bare ment å være en herlig engangsopplevelse, men selve måten de troende skulle leve livet. Det er når vi blir fylt av Ånden at vi blir mer lik Jesus, både hans karakter og hans kraft. Hva skjer når man blir døpt i Den hellige ånd, og hvordan kan vi posisjonere oss for ta imot denne gaven?
Å holde ut i bønn når bønnesvaret dryger, kan være krevende for mange. Jesus fortalte derfor en lignelse, ment for å oppmuntre trette bedere til fortsatt utholdenhet. I denne talen ser vi på lignelsen om enken og dommeren (Luk. 18, 1-8), og Eirin Walde Berger - Håvards svigerinne - deler en sterk og personlig historie om nettopp utholdenhet i bønn.
Jesus inviterer oss til å lukke døren i vårt indre rom når vi ber. Eirik gir oss her et glimt av hvordan det indre bønnelivet kan se ut, og hvor sentralt det er i livet til en kristen. Han gir noen praktiske råd til hva en kan gjøre for å prioritere denne stilletiden, og hva som skjer når en slipper Jesus til på dypet av vårt indre.
Dette er den første talen i vår nye serie om bønn: Fra bønnens verden.
Uten den Hellige Ånds kraft kunne vi satt en stor strek over Apostlenes gjerninger. Hva kan dette lære oss?
Den kristne menighet er helt avhengig av den Hellige Ånds hjelp for at Guds rike skal gå frem.
Apg 1,8: "Men dere skal få kraft idet Den Hellige Ånd kommer over dere. Og dere skal være mine vitner både i Jerusalem og i hele Judea og Samaria og like til jordens ende."
Apg 9,31 Menigheten hadde nå fred over hele Judea og Galilea og Samaria. Den ble oppbygget og vandret i Herrens frykt, og vokste ved Den Hellige Ånds hjelp.
Vi mennesker påvirkes av de fellesskapene vi er en del av. På godt og vondt. Jakob sin visjon for det kristne fellesskapet er at det skal påvirke oss godt, at det skal være “helbredende”; ved at vi ber for hverandre, tilgir hverandre og leder hverandre til Kristus.
Denne talen avslutter serien fra Jakobs brev.
Høre Terje Gilje dykke inn i tematikken om hva som er Guds hensikt med Israel , jødene og at Jesus ble født inn i en jødisk kontekst.
Guy Cohen (pastor i Akko, Israel) forteller hvordan Ukraina-krigen har ført mange av jødisk ætt til Israel, og hvordan forsamlingen Katzir Asher får bidra i dette. Guy forteller så om de historiske linjene når det gjelder jøders tilbakekomst til Israel – kalt Aliyah. Talen tolkes til norsk av Jan-David Antonsen.