Det er vår glede å kunne ha forfatningen liggende på web - åpent for innsyn, tilgjengelig for alle. Så har vi full forståelse for at det er mye ved forfatningen som kan synes vanskelig å forstå, eller som er verdt en god diskusjon eller fem. Samtidig er det vår overbevisning at kirken - både den universelle og den lokale - står under autoritet. Når vi da skal meisle ut retningslinjer for sammenhengen, har vi etter beste evne søkt til Guds urokkelige Ord, og ikke til samtidens omskiftelige strømninger. Vi vil samtidig erkjenne at vi står ansikt til ansikt med store ting, og at vi - som alle andre - alltid opererer ut fra det lys vi har.
Vi har derfor den tillit til forfatningens lesere, at de øyner lederskapets oppriktige ønske om å navigere lojalt etter Guds Ord. På dette grunnlag ønsker vi også velkommen dialog dersom det finnes saklige spørsmål knyttet til forfatningen.
§ 1 - Skriften
Kristkirken i Bergen er en selvstendig menighet som bekjenner Jesus Kristus som frelser og Herre, og tror og forkynner at hele Bibelen er Guds ord. Den slutter seg til den reformatoriske formulering:
Vi tror, lærer og bekjenner at den eneste regel og rettesnor som all lære og alle lærere skal prøves og dømmes etter, er de profetiske og apostoliske skrifter i Det gamle og Det nye testamente. (Konkordieformelen, epitome).
Vi tror på Skriftens inspirasjon, tilstrekkelighet og klarhet i alle spørsmål som angår tro, lære og liv, og at "hele Guds råd" (Apg 20,27) skal forkynnes med det mål for øye at det skal bli en del av menighetens tro og praksis. På samme tid holder vi fast ved at Skriften har et sentrum - "Jesus Kristus, og ham korsfestet" (1 Kor 2,2) og at "av nåde er dere frelst, ved tro" (Ef 2,8), og at hele Skriften må forstås i lys av dette sentrum.
§ 2 - De oldkirkelige symboler
Kristkirken holder fast ved de oldkirkelige symboler - Den apostoliske, Den nikenske og Den athanasianske bekjennelse - som sanne uttrykk for den bibelske lære om den treenige Gud og om Guds Sønn, vår Herre Jesus Kristus.
Vi tar forbehold når det gjelder siste setning i Den athanasianske bekjennelse, "den som ikke oppriktig og fast deler denne tro, kan ikke bli frelst", og overlater dommen til Herren.
§ 3 - Den lutherske bekjennelse
Kristkirken slutter seg i hovedsak til den lutherske bekjennelse slik den er uttrykt i Confessio Augustana og Luthers lille katekisme. På samme tid slutter vi oss til reformatorenes formulering om slike skrifter:
De andre symboler og skrifter er ikke, slik som Den hellige Skrift, dommere, men bare vitnesbyrd om og forklaring på troen; om hvordan Den hellige Skrift i omstridte spørsmål er blitt forstått og utlagt til enhver tid i Guds kirke av dem som levde den gang, og om hvordan den lære som strider mot den, er blitt forkastet og fordømt. (Konkordieformelen, epitome).
Vi slutter oss ikke til Confessio Augustanas uttrykk "vi fordømmer" eller "vi forkaster", selv om vi i de fleste tilfeller tar avstand fra den lære de som fordømmes, står for.
§ 4 - Økumenisk profil
Kristkirken anser seg som ett av mange lokale uttrykk for den ene, hellige, alminnelige kirke. Vi tror vi er ett med alle "som har fått Den Hellige Ånd likesom vi" (Apg 10,47), at "Åndens enhet i fredens sambånd" (Ef 4,3) konstituerer den grunnleggende enhet mellom alle troende, og at "enhet i tro på Guds Sønn og kjennskap til ham" (Ef 4,13) er målet for enheten.
Vi føler oss forpliktet av det nye bud, "Dere skal elske hverandre" (Joh 13,34), i vårt forhold til alle troende. Vi tror at vår økumeniske forpliktelse er verdensvid, men at den først og fremst testes lokalt.
§ 5 - Funksjon
Kristkirken ser tilbedelse og lovprisning av Den Treenige Gud som menighetens fremste glede og kall. Den er forløst for å være "til pris for Guds herlighet" (Ef 1,14).
Vårt kall er dernest oppbyggelse - menighetens indre vekst i tro, håp og kjærlighet - "deres virksomhet i troen, deres arbeid i kjærligheten og deres utholdenhet i håpet til vår Herre Jesus Kristus, for vår Guds og Fars ansikt" (1 Tess 1,3) - og misjon - å proklamere evangeliet ved ord og gjerning for mennesker som ikke har et personlig forhold til Jesus Kristus, med det mål for øye at de gjøres til Jesu disipler og inkluderes i menighetens fellesskap. Vi tror at en sunn menighet også skal reprodusere seg selv ved å plante dattermenigheter, og ved å sende ut evangelister og misjonærer.
§ 6 - Det allmenne prestedømme
Kristkirken bekjenner at der er én yppersteprest og at alle døpte og troende er prester for Gud. Vi hevder at det allmenne prestedømmet betyr at hver enkelt troende har fri adgang til Faderens trone ved Jesus Kristus. "For der er én Gud, og én mellommann mellom Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus" (1 Tim 2,5).
Videre hevder vi at alle kristne har den rett og det privilegium å vitne om og "forkynne hans storhet, han som kalte dere fra mørket til sitt underfulle lys" (1 Pet 2,9).
Alle troende i fellesskap i Stedsmenigheten har rett og plikt til å prøve all lære og forkynnelse på Skriften, at de har rett til å kalle sine egne hyrder og lærere, og at de har rett til å avsette lærere som forkynner eller lever i strid med Skriftens ord.
Vi hevder at alle troende er kalt og utrustet til tjeneste og forvaltning av Guds nåde. "Ettersom enhver har fått en nådegave, så tjen hverandre med den som gode husholdere over Guds mangfoldige nåde" (1 Pet 4,10). Menighetens "vekst som legeme til sin oppbyggelse i kjærlighet" skjer når alle tjener "alt etter den virksomhet som er tilmålt hver enkelt del" (Ef 4,16).
Målet for den enkelte troende er at "Guds menneske kan være fullkomment, satt i stand til all god gjerning" (2 Tim 3,17).
§ 7 - Ledelse
Kristkirken hevder at Gud har valgt ut mennesker og kalt dem til spesielle tjenester med Ordet i hver enkelt menighet og i kirken som helhet. "Han er det som gav noen til apostler, noen til profeter, noen til evangelister, noen til hyrder og lærere" (Ef 4,11). Disse skal på en spesiell måte "holde ved i bønnens og Ordets tjeneste" (Apg 6,4).
Vi tror at det er essensielt at hver stedsmenighet anerkjenner og innsetter de menn Herren har kalt og utrustet til "hyrder og lærere", og vi ser denne tjenesten som den samme som ellers kan benevnes eldste, tilsynsmenn, og med forstandere som en gruppe i denne tjenesten. "De valgte eldste for dem i hver menighet" (Apg 14,23).
Vi tror at aposteltjenesten primært er en tjeneste som omfatter flere menigheter, og at profettjeneste og evangelisttjeneste noen ganger kan være knyttet til en bestemt stedsmenighet, andre ganger omfatte flere menigheter.
Stedsmenighetens eldsteråd er dens åndelige lederskap. Det utøver sitt lederskap ved å være "forbilder for hjorden" (1 Pet 5,3) og ved å sørge for at menigheten næres og styrkes ved forkynnelsen av Guds Ord og ved sakramentene. "For at vi skal komme til denne tro, er det innstiftet en tjeneste med å lære evangeliet og meddele sakramentene." (Confessio Augustana, art. V). Eldsterådets medlemmer må kunne identifisere seg med og er forpliktet på menighetens grunnsyn slik det er uttrykt i denne forfatningen. Endringer i forfatning eller bestemmelser som berører lærespørsmål kan bare foretas med tilslutning fra enstemmig eldsteråd.
Hensikten med Ordets tjenester er "at de hellige kunne bli gjort i stand til tjenestegjerning, til oppbyggelse av Kristi legeme" (Ef 4,12). Gjennom det skal menigheten som helhet vokse "sin vekst som legeme til sin oppbyggelse i kjærlighet" (Ef 4,16).
Målet for hyrdenes tjeneste for den enkelte i menigheten er "å fremstille hvert menneske fullkomment i Kristus" (Kol 1,28).
Forstanders og én eldstes underskrifter forplikter menigheten juridisk.
§ 8 - Andre lederfunksjoner
Kristkirken hevder videre at det ved siden av eldsterådet finnes en diakontjeneste som har del i menighetens lederskap, med særlig ansvar for å lede omsorgsarbeid. Dessuten har de det daglige ansvar for praktiske og økonomiske sider av menighetens liv, og skal ved sitt liv og sin tjeneste være forbilder for de troende. De kvinnelige diakonene har en spesiell tjeneste som ledere og forbilder for andre kvinner.
I tillegg til dette kaller menigheten andre medlemmer til de forskjellige tjenester som de aktuelle behov gjør ønskelige til enhver tid.
§ 9 - Medlemskap
Kristkirken tar opp i fullt medlemskap med alle kirkelige rettigheter alle som har fylt 15 år, er døpt med kristen dåp, bekjenner tro på Jesus Kristus som frelser og Herre, og ønsker slikt medlemskap. Der må ikke være noe i lære eller liv som er i strid med denne bekjennelse til Jesus Kristus.
Stemmerett i menighetsmøter mistes etter ett år når et medlem uten gyldig grunn holder seg borte fra regelmessig deltakelse i menighetens gudstjenesteliv og ved nattverd. Rettighetene kan oppnås på ny når vedkommende igjen deltar aktivt i menighetens liv.
Videre skrives barna inn i medlemskap ved dåp. De må selv velge ved nådde 15 år om de vil opptas i fullt medlemskap.
Andre som tilhører menigheten fordi de er døpt inn i den eller selv ønsker det, føres i begrenset medlemskap.
§ 10 - Tilsyn
Kristkirken søker å knytte til seg en moden kristen som nyter tillit og har demonstrert lederevner og sunn dømmekraft i åndelige spørsmål til å føre tilsyn med eldsteråd og menighet.
§ 11 - Nettverk
Kristkirken søker å slutte seg sammen i et nettverk med andre menigheter med samme grunnleggende prinsipper. Nettverket skal bestå av selvstendige menigheter som på fritt grunnlag samarbeider om oppgaver og tiltak som fremmer menighetenes liv og tjeneste.
§ 12 - Forandringer av konstitusjonen
§§ 1-7 og 12 kan ikke forandres. Andre forandringer kan foretas med simpelt flertall på menighetsmøte og 2/3 flertall på nytt menighetsmøte minst 1 måned senere.
Det kan også nevnes at i spørsmål som mer spesifikt vedrører seksualitet og samliv, slutter Kristkirken seg til det som er nedfelt i «Ekteskapserklæringen». Denne ble utarbeidet i 2017 av 36 ulike kirkesamfunn, nettverk og organisasjoner i vår nasjon. Kristkirken var delaktig via Doulos-nettverket.